ميدان شهداء النهضة – ٢

عندما تكون اللبنة وحدها تفقد معناها.. عندما تكون القاصية بعيدا تشكو حياتها من الذئاب. و لكن أن تعلو اللبنة في بنيان مرصوص و أن تعود القاصية لجمعها ففي هذا كل المعنى و كل الأمن.

سئمت من كل من ينتقد الشارع و هو بعيد عنه. يجب أن تكون هناك حتى تحكم بعقلك و قلبك معا. يجب أن تشهد بكيانك كيف يتحول ارتباك الناس بعد وصول أصوات إطلاق النار.. و فزعهم من توارد المصابين من هناك.. و الخوف من الظلام الذي عادة ما يطبق على مكان النار لهروب كل الباعة و توقف جميع السائرين. أقول: يجب أن تشهد بنفسك كيف يتسلل الأمن من بين هذا كله إلى النفوس التي تسند بعضها بعضا..

مثال أدهشني وأنا في طريقي من النهضة إلى ميدان الجيزة قبيل سحور الثلاثاء: الراجعين من هناك يحذرون النساء من التقدم.. و يحثونهم على الرجوع إلى قلب الاعتصام في الخلف. كانت هناك اثنتان من الأخوات.. ماذا فعلتا؟ نظرتا مرة للخلف.. ثم للأمام..  ضحكتا.. ثم أكملتا الطريق!

قتل المجرمون سبعة شهداء هذه الليلة.. اثنان في النهضة/الجيزة. تسللت أنا و خالي ليلتها بين الطرقات وقت الرجوع.. بين غضب و إحساس بفرج قريب.. إن شاء الله..

من أسوأ ما يمر عليّ هذه الأيام هو قلقي على والدي و أخواتي بلحيته و نقابهم. أصحو فزعا من نومي لأدخل على مواقع الأخبار لعل حادثا وقع. أتصل به.. لا يرد.. كالعادة في غير وقتها أبدا.. أتصل ثانية.. يرد.. أطمئن.. أحمد الله.. أدعوه أن يحفظه..

أختي تتركنا ذات ليلة هي و زوجها وسط أنباء عن اصطياد الأطهار في الطرقات قريبا من الحي الذي نقطن فيه. تتصل هي تطمئننا أنها اقتربت من بيتها.. نطمئن.. تمر دقائق.. نتصل.. لا ترد.. نفزع أنا و أبي.. نتصل بزوجها.. يرد.. هم بخير!

ما حال المسلمين في سوريا و فلسطين إذن؟ ما حالهم في بورما؟ يضرب الناس هناك بالطائرات و يحرقون هناك في الشوارع. لا بأس بقليل من الفزع حتى يرجعك للصف الإسلامي و آلامه. يجب أن يحصل هذا قبل النصر. لا محالة.

فيما بيني و بين قرائي القليلين: عندي هذه القناعة الشخصية أن تحرير الأقصى حاصل بعد عقد من الزمن ، و أن كل حوادث اليوم.. إنما هي ابتلاء و تدريب بشكل من الأشكال. لك أن تتفق أو تختلف.. لا دليل عندي إلا الأيام و بعض الكتب القيمة (و هذا أحدهم). و كما قال أحد الأعزاء في رابعة:

اللهم كما جمعتنا في رابعة.. فاجمعنا عند الأقصى قبل الموت.. و عند حوض نبيك بعده..

آمين..

يجعلك ذلك إزاء رغبة للتخطيط لتلك السنين العشرة؟ أليس كذلك؟

Advertisements

6 thoughts on “ميدان شهداء النهضة – ٢

  1. I normally avoid reading Arabic blog posts because for such a fast reader it frustrates me to find myself suddenly inching along at snail pace and struggling to juggle between understanding and reading.

    Sometimes I make the effort, and today I’m glad I did. I didn’t know your sister wears niqab?

    Oh I’m so envious of anyone able to go Rab3a. I’m grateful for the 24/7 live feed (viva hiwar tv!) but oh oh how I wish I was there.

    I’m so jealous of you, you haven’t got the faintest idea. My heart grieves with you, but at the same time it takes such pride in seeing our men united in their belief, and marvels at their strength of iman.

    I want to ramble and talk, talk and ramble, I want to demand details, I want to ask for a description, I want to beg you to pray in rab3a for me, I want to kiss the very ground that has been turned into a place of worship. I want to read a detailed piece that would make me hear the noises, feel the bustle, smell it, I want a piece that will transport me, so I can hear the chants ringing in my ears, and the soul of the people around me.

    I may keep commenting here. Until I find the words I want.

    I’m happy Palestine hasn’t been completely forgotten. I’m happy some still love Palestine.

    Ameen Ameen Ameen.

    Neyalkom ya ahl masr. Neyalkon.

  2. Last time I was in Rabaa was the massacre’s day. After that I went to Nahda since it’s the nearer place for sit-ins, usually I go at night :)

    Hmm.. well.. I don’t know if you’ve heard about this, but the rally I was in were chanting a long a Nasheed especially made for Egypt this time by a Palestinian brother.

    Here is it:

    Pray for us, Noor. I have this hope that it’s all ending tomorrow in-sha’Allah..

    Most of the women in my family wear Niqab, yes. And you should read Arabic more :p

  3. The beat is just asking for dabke to be done. I don’t think any Palestinian can listen to that sitting down. Have you caught any dabkes in the protests? A saw a few, quite cute :D

    I’m still jealous. Yes I will pray, that is all we can do, we pray and we wait. Ro7o allah y7meekon w ynsorkon.

    Don’t want to read more arabic. It’s tiring and difficult :p I’m surprised at the niqab thing though, the hijab post is going to be especially looked forward to now with an eye out on the salafi tendencies :D Since writing Hijab Removed and now – would you say your view on hijab has changed drastically? Or slightly? Or not at all but you were being sensitive to your readers?

  4. I’m heartily pro-Niqab. I know the blog isn’t the strongest indicator of that, but that’s because I always change.. Niqab is an amazing thing, to me.

    About the post, well, it was an attempt at understanding what goes in the minds of those who struggle with faith, just like I do sometimes, with my own figurative kinds of Hijab.. :)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s