يد الله

أنا كنت كاتب الكلام دا من سنة.. و سبحان الله الليلة فكرتني بيه جدا:

نظرا لحالة الحزن الشديد اللي عندي اليومين دول .. أختي غادة بتحاول تخفف عني على قد ما تقدر .. ساعات لما تزعق فيا بقولها خلي بالك أنا من ذوي الاحتياجات الخاصة اليومين دول .. فتقعد تضحك

غادة ليها ابتسامه كدا بتفكرني قوي بماما .. ابتسامه بنظره مفعمه بالحنيه والتفهم كدا .. ربنا يخليهالي ..

المهم غدغود امبارح راحت حطالي البوست دي عالحيطه في في الفاكس بوك:

“ولقد جربت اللحظات التي أصلي فيها بكامل نفسي، وخاصة صلاة العشاء.
كم مرة ملأ نفسي الظلام والإجهاد.. كم مرة يئست من حياتي وأحسست بتفاهتها وضآلتها وقلة جدواها.. كم مرة أحسست أن الحمل الذي أحمله أثقل من أن أقدر على حمله.. كما مرة أحسست أنني لا أستطيع.. لا أستطيع أن أستمر في هذا الجهد المرهق بلا نتيجة، والساقية الدائرة بلا انقطاع. كم مرة أحسست أن آخر طاقتي هي الليلة.. وأنه لا شيء قد بقي للغد.. لا زاد ولا طاقة ولا قدرة على الصراع…
ثم أصلي..
أهو سحر؟! أهو وهم وخداع؟
هذه اليد الرفيقة الحانية التي تمتد في خفة ورفق، فتمسح على صدري فيطمئن. وتمسح على آلامي فليس لها وجود..
أهي وهم؟
كلا! بل إنها حقيقة. إنها يد الله. إنها يد القوة العظمى الحانية في جبروتها وعليائها، تمسح أوضار نفسي وتنقي أدرانها، وتمنحني الزاد والقوة والطمأنينة.
إنها يد الله. الله الذي كنت أصلي له. والذي استطاعت روحي في لحظة صفاء خاطفة أن تتصل به، فتشرق في نوره، وتتعلق برحمته.
الله يمدني بالقوة والعون.. ويخلقني من جديد.”

من ‘في النفس والمجتمع’ للأستاذ محمد قطب

عايزكم تدعولي كدا .. أي حد بيقرا الكلام ده يدعي لي كده بظهر الغيب .. عشان الموضوع المره دي صعب حبه .. لا عارف أكتب بوست بقى بالانجليزي وأبقى عاطفي بقى وروائي وبتاع .. أهو بالعربي المصري بقولكم إني محتاج دعوة ..

و أحب أشكر الست غدغود على البوست اللي جت في وقتها أوي :)

4 thoughts on “يد الله

  1. ربنا يشرحلك صدرك و يزيح همك ولا يعلق قلبك بما صرفه عنك و يرضيك بما كتبه لك.. و كفايه ان عندك اخت جميله كده زي غدغود :).. ربنا يخليكم بعض و يحفظكم و يحفظ كل أخواتك الحلوين :) :)

Leave a Reply

